vesti

“Između dva sveta” Dušan D. Aranđelović: fotografije, 1973 – 1979.

U okviru 4. Beogradskog meseca fotografije, u petak 19. aprila u 19h u Jugoslovenskoj kinoteci (Uzun Mirkova 1), biće otvorena izložba fotografija Dušana D. Aranđelovića “Između dva sveta”. Izložba će pokušati da definiše mesto Dušana D. Aranđelovića u jugoslovenskoj i srpskoj vizuelnoj umetnosti XX veka – između primenjene i lepih umetnosti, između istočne i zapadne Evrope, između nekad i sad – odakle potiče i ideja za ime izložbe. Radovi koji će biti predstavljeni beogradskoj publici prvi put posle četiri decenije, a pojedini i premijerno, imaće poseban osvrt na portrete velikana srpske umetničke scene poput Milene Dravić, Dragana Nikolića, Ružice Sokić, Predraga Ejdusa, Mire Banjac, Vladimira Veličkovića, Radomira Reljića i mnogih drugih. Izložba će biti postavljena do 7. maja, a kustos izložbe je Siniša Vlajković.

Dušan D. Aranđelović (1939 – 2003) bio je jedan od najzačajnijih jugoslovenskih i srpskih fotografa i grafičkih dizajnera druge polovine XX veka. Komercijalnom i umetničkom fotografijom bavio se od 1969. do 1980. godine, a uporedo je radio i kao umetnički direktor ilustrovanih časopisa “Duga”, “Praktična žena”, “Aš” i prvog jugoslovenskog izdanja modnog časopisa “Elle”. U tom periodu, a naročito između 1973. i 1979. godine, nastao je Dušanov jedinstven umetnički opus koji obuhvata studijske portrete znamenitih ličnosti jugoslovenske kulturno-umetničke scene sedamdesetih, zatim portrete osoba bliskih autoru, modne editorijale i konceptualne radove.

Tokom svoje karijere, Aranđelović se uspešno bavio i pozorišnim i filmskim plakatom. Njegov plakat za Fest‘79. dobio je drugu nagradu na međunarodnom festivalu filmskih plakata u Los Anđelesu, a autor je i originalnog plakata za film “Underground” Emira Kusturice.

Svoju samostalnu izložbu fotografija Aranđelović je priredio u Muzeju primenjene umetnosti u Beogradu, 1978. godine. Tom prilikom, prikazano je dvadesetak radova veličine 104×104 cm, što predstavlja jednu od prvih izložbi fotografija velikog formata u Jugoslaviji. Ovakav pristup otvorio je nov diskurs u načinu prezentacije fotografije u galerijskom prostoru i promenio odnos posmatrača prema ovom mediju, čime je fotografija napokon zakoračila u teritoriju koja tradicionalno pripada slikarstvu. U tom smislu, Dušana Aranđelovića danas s pravom možemo da smatramo jednim od pionira savremene umetničke fotografije u Srbiji.