Intervjui

Razgovor s povodom: Tijana Adamov, Managing Director, Scholz&Friends Belgrade

SKRENUTI PAŽNJU, PROBUDITI INTERES, IZAZVATI EMOCIJU

 

Na godišnjoj dodeli priznanja u oblasti tržišnih komunikacija, UEPS 2015, agencija Scholz&Friends osvojila je 14 priznanja, uključujući i prestižno priznanje “Dragan Sakan” za projekat “Neotpevana pesma”. S obzirom da ste agencija koja je relativno skoro započela sa radom na srpskom tržištu, da li ste očekivali ovoliko priznanja i šta ona znače na poslovnoj mapi Vaše kompanije?

I za nas je takav uspeh bio iznenađenje. Cilj nam je bio da se “popnemo na binu”, ali postignuti rezultat je definitivno bio veći od očekivanog. Najdraža nam je svakako nagrada “Dragan Sakan New Idea”, pogotovo imajući u vidu da smo i pojedini članovi tima Scholz&Friends-a i ja Sakijevi đaci i da smo bili njegovi dugogodišnji saradnici. Zato ova nagrada ima i dodatni, lični značaj.

Što se tiče brenda Scholz&Friends on je prisutan u regionu već 14 godina. 2015. godina je označila nova eru u razvoju Scholz&Friends brenda na našem tržištu. Ideja je bila da ponovo lansiramo brend i da se fokusiramo na pojačavanje kreativnog potencijala Agencije. U tome smo očigledno uspeli.

Naša želja je bila i da odmerimo tu novu snagu kreativnosti na lokalnim i međunarodnim takmičenjima. Veliki uspeh koji smo postigli na dodeli godišnjih UEPS prizanja je potvrdio i zaokružio uspešnu godinu u kojoj smo osvojili i Golden Drum na Golden Drum Festivalu u Portorožu kao i Finalist Award na Digital Comunication Awards u Berlinu.

Izvođenje “Neotpevane pesme” bezmalo se poklopilo terminski sa svečanom dodelom priznanja. Sada, kada je pesma od “neotpevane” postala “otpevana” i ovenčana nagradom “Dragan Sakan” koja se dodeljuje za nove kreativne ideje, kako je zapravo došlo do realizacije ovog projekta koji primarno ima kulturnu dimenziju?

Mi smo prošle godine odlučili da uvedemo jednu novu dimenziju u poslovanje a to je kreiranje sadržaja. S obzirom da je naša pozicija Orkestar ideja nametnulo se da izaberemo muziku kao disciplinu kroz koju želimo da ispičamo priču o lokalnoj kreativnosti ali i damo doprinos srpskoj kulturi. Druga dimenzija toga je da smatramo da je najbolji način da pokažemo kako nešto treba da se radi da to i uradimo. Ako hoćemo da kultura bude bolja, hajde da pomognemo da se nešto desi. Tako je sve krenulo. I biznis i umetnost moraju sadržati zrnce kreacije, pa je konkretna ideja došla kroz san i odmah osvojia naša srca. Posle se sve složilo kao da je oduvek tako trebalo da bude i mi smo doživeli krajem prošle godine svetsku premijeru poslednjeg, zaboravljenog, nedovršenog Mokranjčevog dela. A svega toga ne bi bilo da nismo inicirali da se to desi. To je velika stvar i veoma sam ponosna da je su to kolege prepoznale nagrađujući ovu ideju.

 

Među osvojenim priznanjima su i zlatna u kategorijama Korporativni PR, Internet aplikacija, Event, Aktivnosti na vanstandardnim mestima i Odnos prema kupcima. Kako ste uspeli da realizujete projekte u toliko raznorodnih disciplina?

Scholz&Friends Belgrade je Orkestar Ideja, a orkestar se sastoji od puno različitih instumenata. U Orkestru ideja svaki instrument je pojedinačni komunikacioni instrument. Scholz&Friends Orkestar Ideja je sinomim za komunikaciju kroz različite komunikacione kanale. Danas svi govore o integrisanim komunikacijama, ali mi govorimo o orkestraciji. Korišćenje različitih kanala komunikacije je uslovljeno analizom koji su najefikasniji i najefektivniji putevi da nas vide i čuju oni koji želimo. Ako poznajemo alat, možemo da ispričamo šta želimo, prilagođavajući osnovnu poruku i sadržaj kanalu komunikacije. Strateško promišljanje je najvažniji element u procesu brendiranja, odabira poruka i kreiranja komunikacionog miksa.

 

Orkestracija – zaštićena agencija metoda (kako piše na Vašem sajtu) je očito metod koji daje rezultat. Možete li nam nešto reći o metodi i njenoj primenjivosti na domaće tržište?

Orkestracija podrazumeva jednu jaku centralnu ideju. Zatim sledi odabir komunikacionih sredstava. Tražimo najefektivnije i najefikasnije tačke dodira sa ciljnom grupom i na osnovu toga odlučujemo koji komunikacioni mix ćemo predložiti. Važno je imati dobru glavnu melodiju zato što i najbolji dirigent ne može da diriguje orkestrom ako nema kvalitetne melodije odnosno ako nema dobrog kompozitora. Harmonično sazvučje orkestra je muzika za uši i za onog kojem je poruka namenjena i za onoga ko želi rezultate, a to je uvek njegovo veličanstvo klijent, bez kojeg nema ni Agencije. To pravilo važi svuda gde postoji tržište.

 

Koja je to, po Vašem dubokom uverenju, komparativna prednost Vaše agencije u odnosu na druge koja je iznedrila kvalitetan rezultat?

Mi jedini na tržištu možemo da ponudimo spoj poznate nemačke efikasnosti i pokazane lokalne kreativnosti. Predstavljamo Scholz&Friends, jednu od najvećih komunikacionih mreža u Evropi sa nemačkim poreklom. Sa druge strane, u kreativnom timu se nalaze pojedinci koji su među najnagrađivanijim kreativcima u ovom delu sveta. Jedinstveni spoj kreativnosti i profesionalnosti odnosno fleksiblinosti i strukture, očigledno daje rezultate. Client service tim je pored uspešnog vođenja klijenata na dnevnoj bazi i kreativan i proaktivan, te se u tom dualizmu sistema i fleksibilnosti, discipline i kreativnosti stvara vrednost koja održava kvalitet.

Kako balansirate između agencijskih standard kreativnosti i zahteva klijenta, odnosno sveukupnih ograničenja sa kojima se suočavate na putu realizacije jedne ideje?

Meni se čini da smo se vratili na početak. Klijenti mogu da obezbede sebi komercijalne uslove u mnogo čemu, počevši od uslova zakupa medija, produkcije i tome slično. Ono za šta im Agencija treba je to nešto što se meri isključivo tek kad se kapitalizuje. A i to je samo pokušaj da se vrednuje kreativnost. Zamislite kad bi Agencije počele da traže udeo u profitu. To je mogući smer razvoja odnosa Klijent-Agencija. Agencija je Klijentov prijatelj, na istoj je strani, to ne treba nikada da zaboravimo. Što više klijenti razumeju da je u njihovom interesu da budu “kreativni” i uviđaju da to utiče na dobre poslovne rezultate, utoliko smo mi više uspeli. Kreativnost nikada nije cilj sama za sebe, ona uvek mora biti u funkciji ostvarenja klijentovih ciljeva. Efikasna komunikacija povećava i klijentov i agencijski profit.

Pretpostavljam da ćemo se složiti da priznanja obavezuju. Ovogodišnjim nagradama postavili ste visoke standarde. Planovi za ovu 2016. godinu?

Nadamo se da ćemo nadmašiti ovu godinu i u kvalitativnom i u kvantitavnom smislu. Izazov je odmeriti snagu i na međunarodnim takmičenjima kreativnosti. Imamo nove ideje. Voleli bismo da usavršavamo servis i osvajamo nove titule. Posao biznisa je da raste.

Već 16 godina ste u ovom poslu. Kako vidite domaću advertajzing scenu?

Svi vole da se našale sa brojem godina iskustva kada dobijaju nagradu za životno delo koju UEPS tradicionalno dodeljuje. Zato ne mogu da odolim da pomenem da sam počela da se bavim ovim poslom još krajem prošlog milenijuma. Šalu na stranu, tek sam nedavno osvestila u potpunosti da biti deo srednje generacije naše struke dodaje odgovornost. Mislim da je naš sektor komunikacija u potpunosti osetio sve promene koje se dešavaju i globalno. Ali uvek ima i nečeg dobrog u promeni. Meni lično sve promene koje se dešavaju govore da su agencije potrebnije nego ikada i da treba da se vrate na ono što najbolje rade a to je da isporučuju ideje. Čini mi se da moje mišljenje dele i kolege iz drugih agencija u celom regionu – slegla se prašina, stigli su novi kanali, ali hajde da radimo ono što pravi razliku – stvaramo brendove i osmišljavamo poruke, skrećemo pažnju i budimo interes. Izazivamo emocije. To je bio i uvek će biti naš posao.

 

UEPS je najstarije nacionalno udruženje koje postoji 55 godina okuplja, objedinjuje i svojim priznanjima na neki način zbirno prezentira ukupnu godišnju aktivnost najvećeg broja marketinških projekata. Koliko su strukovna udruženja važna u poslovanju kompanija?

UEPS je za mene lično lovemark. Bila sam aktivni učesnik u radu UEPS-a i kao član Upravnog i Nadzornog odbora. Dan propagandista je najjači brend koji UEPS ima, ali je misija UEPS-a još važnija. Vaša trenutna aktivnost u smislu kreiranja portala je veoma kvalitetan dodatak u radu udruženja. Udruženja su nam potrebna da bismo radili na tome da naša struka postane neizostavni deo ekonomije, da se međusobno uvažavamo i poštujemo, razmenjujemo iskustva i negujemo dobre stvari. Volela bih da nam se što veći broj klijenata pridruži kao i da se što više umrežavamo regionalno i globalno. I da što više uživamo u najboljoj stvari koju imamo a to je da nam je posao da kreiramo ideje. Želim puno uspeha svima koji čine UEPS.

Razgovarala:
Stana Šehalić