intervju

Uspešne akcije u doba zaključanih vrata

Godinu dana korone: Dejan Nedić, Chief Executive Officer Balkan Region FCB Afirma

Ovih dana i oficijelno se navršava godina dana kako poslujemo u vanrednim okolnostima, sa restrikcijama koje je nametnula epidemija izazvana korona virusom. Koliko su se i na koji način ova ograničenja odrazila na poslovanje vaše kompanije?

Kao i svaka vanredna situacija koja dođe iznenada, bez ikakve najave, i tektonski iz temelja prodrma ne samo uobičajeni način rada, već i živote svih nas, ova kriza nas je naterala da reagujemo ne na osnovu iskustva, već prevashodno na osnovu duboko usađenog nagona za preživljavanjem. Baš kao što to biva sa svakom elementarnom nepogodom, prvo morate da ugasite vatru ili zaustavite vodu, a tek onda se pozabavite planovima kako da učvrstite kuću ili nastavite sa podizanjem novih spratova. Moram da kažem da sam najsrećniji što u toj hitroj odbrani nismo izgubili ništa od onoga što nas krasi kao agenciju: da razmišljamo inovativno i strateški, da na kreatiavn način nalazimo puteve za izlazak iz krize.

Imate li procenu – koliku i kakvu štetu je pretprelo vaše poslovanje?

Kada se spasavate iz narasle vode, ne možete da izađete suvi. Žrtava uvek ima, samo je važno da one budu što manje i da ne ugroze zdravo jezgro vašeg poslovanja. Iako zvuči kao okoštala fraza, ne može da bude istinitija: tokom ovih 12 meseci svaki je dan bio silovita borba. Borba za svakog zaposlenog, za očuvanje postojećih i dobijanje novih klijenata, za sveže ideje koje zaista izlaze iz okoštalih okvira i ruše barijere. Ta svakodnevna borba, uveren sam, donela je i neke rezultate do kojih možda ne bismo stigli u uobičajenim okolnostima. Kroz već pomenuti nagon za preživljavanjem, čula su postala izoštrenija i mozak usredsređeniji na pronalaženje najboljih puteva do cilja.

Kojim merama ste pribegli, mimo onih koje su odlukama Vlade Srbije bile obavezne?

Vladine mere su dragocene, ali mi nismo želeli pasivno da se oslanjamo na njih, već smo se više fokusirali na to šta sami možemo da učinimo za sebe. Pokušaću da budem slikovit: nakon kakve ortopedske intervencije svaki dobar fizioterapeut će vam reći da je za vaš oporavak najbolje da se što pre lišite pomoći štaka i, ma koliko bili nesigurni, u što kraćem vremenu se oslonite na svoje noge. Tom smo logikom i mi krenuli. Nismo želeli da zavisimo od drugih, da se prekomerno oslanjamo na “tuđe noge”, već smo se trudili da hodamo samostalno i na taj način nezavisno pronađemo izlaz iz krize. Teške bolesti zahtevaju jake terapije, ali ja mislim da smo mi pronašli najmanje invanzivan metod da se izlečimo i budemo još zdraviji kad sve ovo prođe.

Da li ste očekivali da će pandemija trajati ovoliko dugo i kako ste poslovanje pripremali na „duže restriktivne straze“?

Niko od nas ni danas, a kamoli na samom početku, nije mogao da bude vidovit i proceni koliko će sve ovo trajati. Pa, ni lekari se ne slažu u predviđanjima šta nas sve još čeka. U prvim danima se govorilo da će se virus “istrošiti” do leta, da će izbledeti na suncu, ali danas već čujemo glasove da čitava ova “nova normalnost” može da potraje i godinama. Naša je sreća što imamo pregršt talentovanih ljudi koji su dokazali da i u ovako izmenjenim okolnostima mogu da budu izuzetni, baš u stilu stare mudrosti – da se na muci poznaju junaci. Naravno da se nadam što skorijem povratku u “normalnu normalnost”, svi smo toga željni, ali čak i ako ovo potraje, učinićemo sve da, u najpozitivnijem smislu, iznenadimo i sebe i druge.

S obzirom da industrija počiva na kreativnosti, kakav je bio kreativni odgovor na pandemiju? Da li je zapravo uopšte moguć takav odgovor ili je u pitanju tek puko prilagođavanje okolnostima?

Na braniku kreativne otadžbine, ne damo se mi bez borbe. Naše je geslo da ne idemo utabanim stazama, da ne tražimo prečice, da ne očekujemo laka rešenja. Klijentima i danas prvo predlažemo ono što smatramo da je najbolje za njega, ne samo u datim okolnostima, već u bilo kom vremenu. Kratkoročna rešenja su zavodljiva, ali dugoročno mogu više da odmognu nego da pomognu. Naša agencija je deo druge najstarije marketinške agencije na svetu, globalne mreže FCB, i s te strane uvek imamo snažnu podršku da istrajemo u traženju najkreativnijih rešenja za svoje klijente. Naravno, ne gubeći ni u jednom trenutku s uma efektivnost, jer kreativnost bez rezultata je samo privlačna ljuštura koja klijentu ne donosi ništa od onoga što mu je potrebno.

Sada, kada je izvesno da će, u manjoj ili većoj meri, ograničenja trajati tokom cele godine, kako ste planirali svoje godišnje aktivnosti? Na čemu je fokus? A šta ste definitivno morali da arhivirate u poslovnom portfoliju za neka bolja buduća vremena?

Fokus je na inovativnim rešenjima za naše klijente. Želimo da ograničenja pretočimo u prednosti, da im pomognemo da na nove načine dopru do svoje publike. Da smo u tome uspešni već u više navrata smo dokazali tokom prethodne godine. Bez ulaženja u konkretne primere, reći ću vam samo da smo u doba zaključanih vrata i smanjenih kontakata uspeli da organizujemo vanredno uspele digitalne događaje koji su dobijali snažne aplauze ne samo naših klijenata, već su se čuli i iz naše centrale. Time vam dodatno odgovaram i na prethodno pitanje: da, kreativnost je moguća čak i u ovim teskobnim vremenima.

UEPS je uprkos svemu održao svoj tradicionalni konkurs, na koji je prispelo dosta radova, obavljeno je žiriranje, i proglašeni dobitnici priznanja, s tim da je svečano uručenje planirano za period proleća, kad se emidemiološka situacija poboljša. Značaj udruženja u ovim vremenima, po vama?

Od mene ćete na ovakvo pitanje uvek čuti sličan odgovor: UEPS je svedok i baštinik istorije naše profesije i njegov značaj je nemerljiv. To što je tradicionalno godišnje žiriranje održano i u ovakvim uslovima, i što je bilo prijavljeno pregršt zanimljivih radova, govori da naš poziv poseduje značajnu vitalnost koja prkosi okolnostima i očekivanjima.

Podelite tekst!