Istorija UEPS-a zapravo je istorija samog advertajzinga u Srbiji – od prvih reklama na papiru šezdesetih do današnjih viralnih kampanja koje kružeći mrežama očas obiđu naše „globalno selo“.
Tokom 65 godina postojanja, UEPS je bio i ostao glavni stub, oslonac i pokretač veoma mnogo toga što u domaćem oglašavanju vredi pomena. Gotovo svaka „prva“ stvar u našoj marketinškoj istoriji nosi njegov potpis: prvi skupovi o oglašavanju, prve edukacije, prve publikacije, prve saradnje sa inostranstvom, prvi festivali i izložbe, otvaranja agencija, pa i prve nagrade sa svetskim sjajem.
Od pionirskih šezdesetih, preko ozbiljnijih osamdesetih i ne tako jednostavnih devedesetih, sve do digitalno razigranog 21. veka – domaća oglašivačka industrija, okupljena oko UEPS-a, pokazala je da reklama nije samo lep slogan i šarena slika. Ona je moćna ekonomska sila, pokretač ideja i važan deo nacionalnog identiteta.
UEPS je bio i ostao motor promena – od „ekonomsko-propagandnih poruka“ iz doba socijalističkog samoupravljanja do moderne kreativne industrije koja se ravnopravno takmiči sa svetskom elitom. Bio je učitelj, promoter, čuvar etičkih standarda i ohrabrivač inovacija. A kroz sve te decenije – i domaća scena i sam UEPS dokazali su da oglašavanje nije samo posao, već i strast, inspiracija i neretko – umetnost.
Formiranje struke i pionirski poduhvati (1960–1980)
Kada je 26. decembra 1960. osnovano Udruženje ekonomskih propagandista Srbije, reklama je kod nas bila više egzotika nego industrija.
UEPS je ubrzo postao okupljalište vizionara, kreativaca i privrednika koji su verovali da „reklama nije trošak, nego investicija“.
Šezdesete i sedamdesete bile su zlatne godine entuzijazma – vreme kada su prvi domaći stručnjaci stvarali temelje jugoslovenskog i srpskog advertajzinga. UEPS je u tom periodu bio nešto kao univerzitet, laboratorija i klub ideja u jednom: edukovao je kadrove, postavljao standarde i negovao originalni stil domaće reklame prilagođen spceifičnostima tadašnjeg tržišta.
Iz te sinergije nastali su legendarni brendovi, kampanje i slogani koji se i danas prepričavaju. Najbolje kampanje iz tog doba nisu samo prodavale proizvode – one su oblikovale navike, stil života i duh vremena.
Od izazova do profesionalizacije i obratno (1980–2000)
Osamdesete su donele institucionalizaciju struke – oglašavanje je postalo ozbiljan posao, agencije su nicale, a istraživanja tržišta postala svakodnevica. UEPS je bio most između industrije i akademije, između prakse i teorije.
A onda su došle devedesete. Tržište se smanjilo, budžeti su nestajali, ali reklama nije odustala. UEPS je, kao i uvek, ostao uporan: organizovao predavanja, okupljanja, i sada već legendarne: Dan propagandista i Nagradu za životno delo — dve tradicije koje i danas daju poseban značaj, ali i šarm domaćoj marketinškoj sceni.
I dok su okolnosti bile teške, UEPS je čuvao duh struke, profesionalni integritet i veru da bolja vremena dolaze. I bio je u pravu.
Internacionalizacija, digitalizacija i globalni uspesi (2000–2025)
Ulaskom u novi milenijum, domaći advertajzing je pritisnuo „turbo dugme“. Tržište se otvorilo, globalne agencije stigle su u Srbiju, a domaći kreativci brzo su pokazali da ne samo da mogu da prate ritam – nego i da daju tempo i prave svetski relevantne kreativne iskorake.
Kampanje iz Srbije počele su da osvajaju nagrade na najprestižnijim svetskim festivalima – od Kanskih lavova, preko Effie nagrada, do Epice, Golden Druma i drugih. Paralelno s tim, digitalna revolucija donela je nove kanale, nove formate i – nove izazove.
UEPS je i tu bio – da podrži, poveže, nagradi i inspiriše. Danas je on više od udruženja: to je živa platforma znanja, kreativnosti i profesionalne podrške.
Na pragu uzbudljive druge četvrtine 21. veka, „65 godina mladi“ UEPS nastavlja svoju misiju pokazujući da su godine samo broj, a kreativnost – večita mladost.
Mugdim Šehalić