Tržište dizajna u Srbiji: Ničije dete
Mada je udeo kreativne industrije u domaćem BDP gotovo jednak učešću finansijskog sektora, dizajn nije u vrhu ove delatnosti po ekonomskom doprinosu ili broju zaposlenih. Za razliku od privredno najrazvijenijih zemalja, u kojima dizajn ne samo da podstiče prodaju, već doprinosi i razvoju turizma, u Srbiji se on i dalje doživljava pre svega kao trošak za privredu, a nadležne državne institucije se prema njemu odnose kao da je „ničije dete“.
Susret kreativnog i realnog sektora: Dobar izgled proizvoda, za dobre izglede u poslu
Domaći proizvođači koji su u „beskrajnoj tranziciji“ uspeli da prežive i da dalje razvijaju posao, kao i oni koji su ga upravo u takvim uslovima pokrenuli i razgranali, ne samo da su svesni koliko je u nadmetanju sa domaćom i stranom konkurencijom od značaja i dobar dizajn, već su spremni i da iskorače iz klišea, kakvih nije uvek pošteđena ni kreativna industrija.
Proizvodnja dizajnerskog nameštaja: Za kupce koji žele da budu oduševljeni
Dizajnerski nameštaj se prodaje u malim količinama u Srbiji, ali ima dovoljno kupaca da proizvođači počnu da razmišljaju i o izvozu. Zato pažljivo ispituju tržište u Evropi i SAD, s ciljem da se probiju kvalitetom i originalnom ponudom, a ne niskim cenama i masovnom proizvodnjom.
Modni dizajn: Dobro skrojeno
Da je domaća tekstilna industrija daleko od stare slave, ali ipak na putu oporavka svedoči i podatak da je za devet meseci prošle godine izvoz dostigao oko 622 miliona dolara, dok je proizvodnja odeće, za razliku od ostalih tekstilnih grana, uspela da u istom periodu ostvari suficit od oko 37 miliona dolara. Modni dizajn je trenutno najrazvijeniji sektor naše tekstilne industrije, tvrde upućeni u ovo tržište, pre svega zahvaljujući novoj vrsti domaćeg preduzeća: privatnog, neopterećenog viškom radnika i spremnog da tržištu ponudi sopstveni brend.
Dizajn ambalaže: Ljubav na prvi pogled
Pakovanja domaćih proizvoda, iako nisu avangardna i šokantna kao strana, sve su atraktivnija, a neka od njih su dobila i prestižne međunarodne nagrade u oblasti dizajna. Proizvođači u Srbiji, koji takođe potvrđuju uspon ovdašnje kreativne industrije, sve više se trude da njihovi proizvodi budu što vidljiviji na policama, ali i praktičniji za upotrebu.
Dizajn knjiga i časopisa: Spolja jadac, iznutra gladac
Dok nekoliko najvećih izdavačkih kuća dominira domaćim tržištem knjiga i časopisa, veliki broj malih izdavača svakodnevno nastaje i nestaje, pokušavajući da pronađe svoje mesto pod suncem. Rezultat toga je veoma idejno i vizuelno šarolika ponuda štampanih izdanja, u kojoj su čak i ozbiljni sadržaji „umotani“ u neprimereno šljašteće ruho, u pokušaju da se privuče pažnja kupaca po svaku cenu.
Dizajneri iz drugih profesija: Male kućne čarolije
Ne tragaju samo profesionalni dizajneri za novim oblicima, materijalima i tehnikama za poboljšanje i ulepšavanje svakodnevnice. Dobre ideje, preduzetnički duh i upornost da sve što zamisle sprovedu u delo krasi i dizajnere-amatere, koji su bili spremni da, kada se “upalila lampica”, zasuču rukave i zahvaljujući inovativnom dizajnu pređu liniju između hobija i posla.
Izvor. Biznis i finansije