vesti

Novinske agencije traže da im Google i Facebook plaćaju autorska prava

Direktori 18 evropskih novinskih agencija, uključujući Tanjug, potpisali su inicijativu za izmenu zakona o autorskim pravima, s ciljem da se Facebook i Google obavežu da deo prihoda plate novinskim agencijama čiji sadržaj sada besplatno koriste.

Evropski parlament trebalo bi 12. septembra da se izjasni o ovom zahtevu, odnosno da uvaži pravo izdavača, uključujući novinske agencije, da im internet pretraživači i vebsajtovi plate za sadržaje koje koriste.

Kako se navodi u tekstu inicijative, koji je formulisao Frans pres, pod nazivom „Budućnost slobodne štampe je u rukama poslanika EU“, navodi se da će se u EP u Strazburu za devet dana glasati o nacrtu zakona koji treba da doprinese ispravljanju neravnoteže kada je reč o tome da „internet moćnici“ praktično kradu sadržaje štampanih medija i novinskih agencija kako bi ostvartili prihode od reklama.

To je, kako se ocenjuje u tekstu inicijative, situacija koja uništava nezavisne medije.

Izmenama zakona oštro se protive Facebook i Google, koji vode kampanju zasnovanu na lažnoj tezi da je reč o ograničavanju slobodnog pristupa internetu

Sloboda pristupa se, međutim, ne dovedi ni u kakvu sumnju, navodi se u inicijativi.

Naime, kako objašnjavaju evropske novinske agencije, Facebook i Google besplatno koriste ogromnu količinu vesti i priloga štampanih medija i agencija i na tom sadžaju privlače što veći broj oglašivača.

Oni tako dobijaju toliki deo reklamnog kolača da uspostavljaju monopol, ostvarujući 80 odsto prihoda od oglašavanja na internetu u 2017, sa izuzetkom Kine.

Prema predloženoj izmeni zakona oni će morati da dele jedan deo prihoda sa autorima sadržaja.

U inicijativi novinskih agencija, uključujući Tanjug, ukazuje se na činjenicu da postojeći zakon datira iz vremena kada Google, Facebook, YouTube i pametni telefoni nisu ni postojali.

Kako se navodi, štampani mediji i agencije ulažu veliki novac u proizvodnju vesti i njihovi novinari, ponekad uz velike rizike, sprovode poduhvate kako bi došli do sveobuhvatnog i tačnog izveštaja.

Oni moraju da izdvoje značajna sredstava za poslovanje onlajn.

Kako prodaja novina opada tako je njihova jedina nada u prihodima sa interneta, međutim tamo na delu vide „velike igrače“ koji ubiraju plodove njihovog rada besplatno i lišavajući ih prihoda.

Rezultata toga je siromašenje čitave industrije, drastičan pad prihoda od reklama u štampanim medijima….

Ponašanje velikih internet igrača predstavlja opasnost i po potrošače i po demokratiju, navodi se u tekstu.

„Da li titani interneta mogu da obezbede kompenzacije medijima a da ne traže od ljudi da plaćaju pristup internetu, kako oni inače tvrde da bi morali? Odgovor je jasan – da„, navodi se u tekstu.

Facebook je u 2017. prijavio prihod od 40 milijardi dolara, sa profitom od 16 milijardi, Google 110 milijardi prihoda, od toga profit 12,7 milijardi i ko može da kaže da oni nisu u mogućnosti da pošteno plate za sadržaj koji koriste, zaključuje se u tekstu.

U interesu slobode štampe u Evropi, i očuvanja demokratskih principa, poslanici EP treba da izguraju tu reformu„, poručuju direktori evropskih novinskih agencija.

Izvor: Tanjug

Podelite tekst!