vesti

Poruka psihologa marketinškoj industriji: Prestanite da koristite poruku „Lepa si“

Da li zaista mislimo da bi neke savršeno fotošopirane slike mogle da se bore jednostavnim sloganom „Ti si lepa“?

Reni Engeln, doktorantkinja i profesorka psihologije na „Northwestern“ Univerzitetu, napisala je tekst za sajt „Psychology Today“ o tome zašto bi marketinška industrija trebalo da prestane da poručuje ženama da su lepe. Prenosimo delove teksta:

„Vidim ih na bilbordima. Na stikerima zalepljenim na ogledalima. Na zidovima u podzemnoj. U reklama na televiziji.

Uzdahnem svaki put kad vidim te dve reči.

Verujem da poruka ima dobru nameru. Razumem da je to reakcija na kulturu koja čini ljude (posebno žene) da se osećaju ružnim. Ali, kao psiholog i istraživač percepcije ljudskog tela, takođe verujem da sveprisutna poruka „Ti si lepa“ može da bude pogrešno shvaćena ali i prilično štetna.

Kao prvo, nema dokaza da, žene kojima se baš i ne dopada kako izgledaju, zaista i veruju u tu poruku. Reči su moćne, ali nisu magične. Da li zaista mislimo da bi neke savršeno fotošopirane slike mogle da se bore jednostavnim sloganom „Ti si lepa“?

Žene su bombardovane porukama i slikama koje čine da osećaju nezadovoljstvo svaki put kada se pogledaju u ogledalo. Sve te poruke na stikerima, sa dobrom namerom, ne čine da se osećaju bolje u vezi sa svojim izgledom. U stvari, postoje razlozi da pomislimo da čine da se osećaju još gore.

Žene će često odbaciti, ili jednostavno neće verovati u poruku „Lepa si“. Psiholozi koji se bave proučavanjem društva prikupili su razna istraživanja koja pokazuju da kada je poruka u suprotnosti sa onim u šta verujete, onda pravite kontra argumente kao odgovor na to. Tako na primer, umesto da se žena oseća bolje u vezi sa tim kako izgleda, kada pročita reči „Lepa si“, onda počinje da traži sve argumente da pokaže da nije lepa. „Ti si lepa“ izaziva odgovor „Ne, nisam. Evo i mog dokaza.“

Kod koga „pale“ ovakve poruke? Kod onih osoba koje se već osećaju lepima, a ove reči im dođu kao potvrda toga.

Drugo, postoji i još jedan važan razlog da se zapitamo koliko je efikasna poruka „Lepa si“. Naime, ove reči vam odmah skreću pažnju na to kako izgledate. Možda ste imali savršeno lep dan, možda ste uradili mnogo važnih stvari koje nemaju nikakve veze sa vašim izgledom. Zato ne mogu da odolim a da ne pomislim da poruka „Lepa si“ u tom slučaju izaziva reakciju „Jesam li?“

Psiholozi poručuju da već sam razgovor o izgledu može da izazove loše raspoloženje. Jednostavno, dosta je podsetnika o izgledu koji izlaze na sve strane.

Postoji nešto neiskreno u očekivanju od žene, koja živi u kulturi koja je sistematski podseća na svaki propust da ispuni apsurdne ideale lepote, a da se onda traži od nje da se oseća lepom. Umesto da govorite ženama da su lepe, recite im da ne moraju to da budu. Hajde da ih cenimo zbog toga što one jesu, a ne kako bi trebalo da izgledaju. Hajde da preusmerimo pažnju na one atribute koji su važniji od onog kako izgledamo.“

Izvor: BIZLife/Psychology Today

Foto: Pixabay