Naš uspeh će se odraziti na uspeh cele industrije. Mi smo to razumevanje prepoznali u mnogim čestitkama koje smo dobili iz cele regije
Razgovarao: Ekrem Dupanović
U januaru 2013. godine sam u magazinu Media Marketing objavio intervju sa Sašom Peševim, direktorom agencije New Moment New Ideas Company Skopje. Sjećam se da je dobar dio tog razgovora Sašo usmjeravao na Dragana Sakana i njegovu ogromnu želju da osvoje kanskog lava, jedinu veliku nagradu koja im je nedostajala. „Godinama smo sjedili na stepenicama ispred Palea i maštali o tome da ćemo i mi jednog dana izaći iz dvorane sa lavom u rukama,“ govorio je Saša. I te godine se dogoilo – Titanijumski lav za kampanju Zajednička molitva. Sjećam se i toga da sam tim povodom radio jedan od najčudnijih intervjua do sada. Dušan Drakalski, kreativni direktor titanijumskim lavom nagrađene kampanje, iz Kana se vraćao motorom za Skoplje. Ja bih mu slao pitanja, a on bi se zaustavljao na benzinskim pumpama, spajao na internet, slao odgovore i tako do slijedećeg stajanja sve dok nismo sklopili cijelu priču. Kada sam na kraju zatražio da mi pošalje sliku lava, odgovorio mi je: „Lav je u gepeku motora. Izvaditi ću ga na slijedećoj pumpi i napravit ću selfie pa ću ti poslati.“
Sa tim prvim lavom prije četiri godine krenula je žetva koja je ove godine krunisana osvajanjem pet lavova za Jednu knjigu za mir (The One). Odlična ideja, odlična produkcija, odličan klijent. Sve se poklopilo. Čak je sudbina umiješala malo i svoje prste posuvši sve zlatnom prašinom (Saki je govorio da je zadatak agencija da brendove svojih klijenata posipaju zlatnom prašinom). Projekat posvećen međureligijskoj toleranciji osvojio je pet lavova u mjesecu Ramazanu, mjesecu tolerancije i suživota. Ništa nije slučajno. Dragan Sakan je ostavio bogato naslijeđe iza sebe. Ono najvrijednije je ime kompanije: New Moment New Ideas Company. Kada smo objavili vanrednu vijest o prva tri lava ove godine za New Moment u Cannesu, Milena Garfield je iz Washingtona poslala poruku: New Moment New Ideas Company – The Name is Destiny.
Sad kada je uzbuđenje makar malo splasnulo, o ovogodišnjem trijumfu u Cannesu razgovaramo sa Žarkom i Lazarom Sakanom koji su poslije Sakijeve smrti nastavili tamo gdje je on stao i razvili kompaniju u relevantog igrača na globalnom kreativnom tržištu. New Moment danas ima klijente u cijeloj regiji, Americi, Izraleu i Indiji.
Media Marketing: Da li vas je iznenadila ova količian lavova koja vas je „napala“ u Cannesu?
Žarko: Pa bilo je to veliko iznenađenje pošto je Kan najveća lutrija. Ove je godine bilo prijavljeno 46,000 radova i u toj gužvi je jako teško osvojiti nagradu. Verovali smo u projekat, verovali smo u ideju, mislili smo da je to nešto što mora privući pažnju stručne javnosti i žirija. Krenulo je vrlo žestoko sa tri lava već prvog dana, nastavilo se sa zlatom u jednoj od najprestižnijih kategorija i završilo sa bronzanim lavom za radio, kao petim u nizu.
Lazar: Kan jeste velika lutrija, ali mi smo zaista verovali zato što je ova ideja ujedinila celu regiju, a ima šanse da uspe i na globalnom planu. Na kampanji su sarađivali ljudi iz cele regije, pa iz Dubaia, kasnije se ispostavilo da su učestvovali i ljudi iz Pariza, tako da smo zaista imali snažan tim koji je radio na ideji. U Kanu nikad ne znaš šta će da bude, ali smo verovali u ovaj rad kao i u sve ostalo što smo do sada slali i za šta smo osvajali lavove prethodnih godina. Dream big!
KREATIVNE IDEJE MOGU PROMENITI SVET
MM: Zadnjih godina se dosta govori o tome da naša industrija može da promijeni svijet. Ne samo kroz efikasne promotivne kampanje brendova i kroz kampanje koje donose veće profite oglašivačima, već i kroz promjenu društvene stvarnosti, ambijenta u kojem živimo. Sa kampanjama Zajednička molitva, Nike i sa The One, kao najuspješnijom kampanjom, vi ste dosta uradili na tom planu. Da li je to zbog toga što su društveno odgovorne kampanje sad u trendu, ili je to evolucija New Momenta da kultura kompanije, koju je Saki godinama gradio, počne dolaziti do izražaja?
Žarko: Ja stvarno verujem da kreativne ideje mogu da promene svet i mislim da je naša industrija vrlo moćna i da ima uticaj da to uradi. To treba iskoristiti ne samo za povećanje prodaje brendova naših oglašivača već i za uticaj na promenu svesti ljudi u svetu, a prije svega kolektivne svesti ljudi u našem regionu. Mi jesmo mali region i malo tržište, ali imamo veliki potencijal talentovanih pojedinaca i timova koji isto tako mogu da stvaraju velika čuda kao i timovi iz Londona, New Yorka, Brazila i bilo kojeg drugog dela sveta. Taj naš potencijal treba izneti na globalno tržište, mi trebamo izvoziti našu kreativnu pamet. Od toga bi cela zajednica mogla dobro da živi.
Lazar: Odgovornost agencija je da rade kampanje koje menjaju svet. Sve je sad u našim rukama. To da ideje trebaju da menjaju svet je jedna od glavnih tema proteklih godina u Kanu. I to nikada neće prestati, komunikacijska industrija će uvek nastojati da na takvim projekltima dokaže svoju vrednost i svoj značaj. Dejvid Droga je rekao da kada mu god neko kaže kako bi hteo da menja sve i pita ga gde treba da se zaposli da bi to mogao, odgovor je ili u advertisingu ili u nekoj velikoj međunarodnoj korporaciji koja je društveno odgovorna kao što je to, na primjer, Google. Prije tamo nego u Crvenom krstuili nekoj drugoj klasičnoj humanitarnoj organizaciji jer oni prosto nemaju tu snagu, odnosno, neophodna im je pomoć kreativne i komunikacione idustrije.
Kada smo izlazili na scenu, pozdravljeni smo aplauzom. Onda je pušten film, kompletan kejs na osnovu čega su svi u dvorani shvatili o čemu se radi i ponovo se prolomio aplauz. To je veličanstveno
MM: Ideja knjige The One je fenomenalna, kao što je, uostalom, bila i ideja kampanje Zajednička molitva. Ove ste godine i u prpodukcijskom smislu pokazali svoju superiornost. Zlatni lav u Cannesu u kategoriji dizajna je vrh.
Lazar: Taj nas je lav malo iznenadio, da budem potpuno iskren. Verovali smo da možemo i tu da dobijemo nagradu, inače ne bismo prijavljivali knjigu u kategoriju dizajna gdje je konkurencija možda i najveća, ali da možemo osvojiti zlato, toliki optimisti nismo bili. Pratim fesitaval od malih nogu i znam da su kategorije Dizajn i Film oduvek izazivale najveće divljenje.
Žarko: To je najprestižnija nagrada i svako ko se bavi ovim poslom želi da osvoji zlato u dizajnu. To je nešto što je neverovatno teško i izuzetno prestižno. Snaga ideje i magija vrhunske izvedbe su se na ovom projektu sjajno uklopili. Neverovatan je osećaj bio kada smo izlazili na pozornicu pred 12.000 ljudi da uzmemo zlato za dizajn. Taj momenat ću pamtiti celog života.
MM: Hajde malo da pričamo o tome šta znači dobiti zlatnog lava u Cannesu i izaći na svjetsku pozornicu kreativnosti kada ti aplaudiraju svi koji nešto znače u našoj industriji u svijetu i kada ti baš u tom trenutku zavide što ta ideja nije njima pala na pamet
Žarko: To jednostavno znači da si postao deo globalne scene, da smo se mi sa ovih prostora popeli na sam vrh, da nam ceo svet aplaudira i raduje se našem uspehu. To je kao uzeti zlatnu medalju na Olimpijadi. Zlatni lav u Kanu je jednak zlatnoj olimpijskoj medalji. Mi smo ove godine iz Kana doneli pet olimpijskih medalja.
DVOSTRUKI APLAUZ ZA ŠAMPIONE SA BALKANA
MM: OK, završi se cemeonija dodjela zlatnih lavova (za srebro i bronzu se ne izlazi na pozornicu) i šta se onda događa?
Žarko: Na izlazu iz Palea čekaju novinari koji traže samo ljude koji u rukama drže zlatnog lava. Prvo nas je intervjuisao jedan meksički novinar, pa novinar koji piše za kanski festival… Lijep je to osjećaj. Godinama prolaziš pored sličnih situacija i zamišljaš kako bi bilo lepo da i ti jednom budeš u centru pažnje i staneš pred novinare iz celog sveta. I kada ti se onda to desi, budeš sretan.
Lazar: Inače cela ta ceremonija podiže adrenalnin i uzbuđenje. Znaš da si dobio zlatnog lava, obavestili su te dan ranije i pozvali te da dođeš na ceremoniju i onda čekaš, hoćeš da pukneš od nestrpljenja. I kada te prozovu da izađeš, cela ceremeonija traje oko dva, dva i po minuta, osetiš da si na krovu sveta. Kada smo izlazili na scenu, pozdravljeni smo aplauzom. Onda je pušten film, kompletan kejs na osnovu čega su svi u dvorani shvatili o čemu se radi i prolomio se ponovo aplauz. To je veličanstveno. Pravilo je da se o svakom zlatom nagrađenom radu pusti video u trajanju od jednog minuta, naš traje dva minuta i pustili su ga kompletnog, što je zaista retkost.
MM: Na muzičkim festivalima često postoji nagrada stručnog žirija i nagrada publike i uvijek je nagrada publike bila važnija. Vi ste u Cannessu dobili obje nagrade. Stručni žiri vam je dodijelio zlatnog lava a publuika vas je nagradila duplim aplauzom.
Žarko: Dodela nagrada u Kanu je show business, to treba da bude zanimljivo. Organizatori su procjenili da se naš rad može dopasti i publici i zato su mu posvetili dva minuta. Aplauz koji smo nakon toga dobili jeste ono što su i oni htjeli da se dogodi. Lepo je izaći i na crveni tepih. Prilaze ti ljudi iz celoga sveta, čestitaju, hoće da se upoznaju, razmjenjujemo vizitke… Divno iskustvo. Celu noć ideš sa tim lavom od šanka do šanka, piješ, slaviš, svi ti prilaze, hoće da se slikaju s tobom…
Lazar: U Kanu nikad ne znaš šta će da bude, ali smo verovali u ovaj rad kao i u sve ostalo što smo do sada slali i za šta smo osvajali lavove prethodnih godina
MM: Jedna knjiga za mir zaista jeste bio regionalni projekat. Klijent je iz Sarajeva, dio tima je iz Banja Luke, agencija je iz Beograda, da ne širimo dalje na Dubai, Pariz… Da li je bio problem stupiti u kontakt sa Multireligijskim vijećem i njih nagovoriti da se saglase kako je bog jedan.
Žarko: Nije bilo nikakvih problema ni u saradnji sa AlJazeerom, ni u saradnji sa Multireligijskim vijećem. Svi oni su prihvatili projekat kao da je njihov, svima se ideja svidela na prvu i svi su je odmah podržali. Naravno, moralo je sve proći proceduru da bi se svi saglasili oko ideje, ali nije bilo problema.
MM: Da li je neko od njih bio sa vama u Cannesu?
Žarko: Nažalost nije, ali bili smo u stalnoj vezi.
MM: Kako su reagovali kada su čuli za lavove?
Žarko: Svi su bili zadovoljni. Bili su srećni što je projekat video celi svet u tako kratkom vremenu. Svet je prepoznao napore Multireligijskog vijeća Bosne i Hercegovine da širi međureligijsku toleranciju na Balkanu i to je primer kako bi međureligijska tolerancija mogla da se širi po celom svetu.
ONE TEAM, ONE DREAM
MM: U prvim izjavama iz Cannesa za Media Marketing kazali ste da je ovo teč početak realizacije ovog projekta i da su ovo tek početni uspjesi. Na šta ste mislili?
Lazar: Samo da se malo nadovežem na prethodno pitanje. Ideja je svima odmah bila jasna jer je vrlo jednostavna i svima razumljiva. Tako da nismo imali nikakvih problema sa klijentom. To nas je sve zajedno najviše obradovalo. Koliko smo partijali mi u Kanu, u isto vrijeme su partijali i naši u Beogradu, te Draganova ekipa u Banjaluci. U Kan su nam stizale slike sa događaja ovde. To je stvarno bilo vrlo uzbudljivo.
Da, mislim da je Kan veliki početak realizacije ovog projekta. Što se takmičenja u kretivnosti tiče, rad ćemo poslati na sve relevantne festivale koji će do kraja godine biti održani u svetu – Golden Drum, Eurobest, Epica… Multireligijsko vijeće BiH će svojim kanalima promovirati ideju i širiti je po celom svetu. Velika nas uzbuđenja očekuju i svi se tome jako radujemo. Jedna knjiga za mir je večna poruka koja uopšte nije ograničena vremenom. Mnogi su skloni da kažu kako je došla u pravom momentu, ali ja ne znam šta to znači. Mogla je da dođe bilo kada.
MM: Trebate otići u Jerusalem s ovom knjigom.
Žarko: Apsolutno. Jeruzalem je odlično mesto da se pošalje poruka o multireligijskoj toleranciji.
MM: Nevjerovatna je činjenica da je baš ovaj projekat koji se tiče međureligijske tolerancije osvojio pet lavova u mjesecu Ramazanu, u mjesecu kada se promovira i slavi tolerancija među ljudima. Zlatnog lava ste dobili 27. noći Ramazana koja se zove Lejletu-l-kadr i smtra se važnijom od hiljadu drugih noći. To je noć Objave, noć velikih odluka. I to se poklopilo.
Žarko: Ja verujem da ništa u životu nije slučajno. Lavovi su rezultat zajedničke energije svih koji su učestvovali u projektu i koji su verovali da je ovo dobra stvar. Kada neko misli pozitivno, otvorenog srca i široke duše uvek mu se vrati dobrim. To je samo znak da radimo nešto što je iznad svega, što važnije od svega.
MM: Kako je industrija u regiji reagovala na ovako veličanstven uspjeh New Momenta u Cannesu?
Žarko: Mi smo oduševljeni reakcijom naših kolega. Svi su nam čestitali, bili su jako otvoreni i raspoloženi prema nama. Iskrene čestitke smo dobili iz Ljubljane, Zagreba, Sarajeva, cele Bosne, Makedonije, Srbije, sve su nam agencije čestitale.
Lazar: Zaista smo bili oduševljeni, svaka im čast.
MM: Industrija u regionu je dobila jako mnogo sa ovih pet lavova. Malo je grogirana sitacijom koju je izazvao Agrokor i ništa joj se ljepše u ovom času nije moglo dogoditi nego da neko ostvari ovoliki uspjeh i povrati agencijama (i klijentima) samopouzdanje.
Žarko: Kreativnost je danas važnija nego ikada ranije. Proizvodi se moraju razlikovati kako bi ih sve zahtevniji potrošači prihvatali, moraju se identifikovati sa svim svojim prednostima kako bi potrošač kazao – da, to je ono što tražim.
Pa i mi smo, kao komunikacijska industrija sa Balkana, brend koji traži svoje mesto u svetu. Nas još uvek u kreativnom smislu ne uzimaju za ozbiljno. Sad će morati malo da razmisle. I to ne samo o New Momentu, već o celoj kreativnoj industriji Balkana i to je ono što agencije moraju prepoznati. Naš uspeh će se odraziti na uspeh cele industrije. Ja sam to razumevanje prepoznao u mnogim čestitkama koje smo dobili.
MM: AdWeek je knjigu The One sedam dana prije Cannesa svrstao u favorite. Znači da su ipak prepoznali rad iako je došao sa Balkana.
Žarko: Malo po malo menjamo i njihovu svest.
MM: Šta nam ostaje za kraj?
Žarko: Da se zahvalimo svim saradnicima i celom timu u Beogradu i Banjaluci, da se zahvalimo agenciji Y&R Dubai i da se zahvalimo Multireligijskom vijeću Bosne i Hercegovine, kao klijentu, i AlJazeeri
Lazar: Ovo što Žarko reče potvrđuje našu maksimu – One Team, One Dream.
Izvor: Media Marketing