U sklopu jubilarnog Weekend Media Festivala koji se od 21. do 24. septembra održava u staroj tvornici duhana u Rovinju svoje izlaganje održaće i Anders Granberg, direktor švedske regionalne agencije Node Pole. Granberg će na Weekendu govoriti o prvom Facebook data centru izvan SAD-a koji se smestio u Švedskoj. Kako je Švedska dovela Facebook na sam sever i šta to znači za region u kome sobovi uživaju u polarnoj svetlosti, doznaćemo na samom predavanju Anders Granberga za koje je ovaj intervju idealna uvertira.
- Kako je Švedska uspela dovesti Facebook u severnu regiju?
Postoji dugogodišnja tradicija saradnje i partnerstva između švedskih regija na severu i korporativnih partnera. Zajedno smo radili dubinske analize i birali mesta za strateške i centre za čuvanje podataka. Projekat vezan za dovođenje Facebooka u Švedsku počeli smo 2008. godine i zajedno smo s lokalnom samoupravom, korporativnim partnerima i univerzitetskom zajednicom razvijali metode i podizali kvalitet kako bi zadovoljili potrebe data industrije.
- Radili ste na osnivanju Facebookovog mega centra za čuvanje podataka u Švedskoj. Koja mu je svrha?
Taj centar služi Facebooku za korisnike iz EMEA regije, a istovremeno je jedan od Facebookovih strateških hubova, odnosno deo njihove globalne mreže za čuvanje podataka.
- Koliko je Facebook važan za severnu regiju?
Postoji uzrečica kod nas na severu koja kaže da je postojalo vrieme pre Facebooka i sada postoji vreme nakon Facebooka. Naravno da se radi o ogromnom projektu koji će trajati određeni period godina i koji je doneo brojne benefite lokalnoj zajednici. Najvažniji doprinos je međunarodni PR zbog kojeg u regiju dolazi oko 500 ljudi godišnje kako bi se bavili istraživačkim projektima i naravno pojačani osećaj ponosa kod lokalnog stanovništva.
- Kako ste Vi i Vaš tim postali toliko uticajni u IT sektoru u Švedskoj?
Luleå ima dugu tradiciju ICT poslovanja. Luleå University of Technology, osnovano 1971. godine, ima jako dobro razvijen istraživački sektor, a kompanije poput Ericssona su prisutne u regionu već 35-40 godina. Postoji jaka regionalna mreža koja se sastoji od vrlo veštih i talentovanih ljudi koja se bave budućim izazovima u ICT sektoru. Za tim je ključna saradnja
- Što je potrebno da biste postali uspešni na međunarodnom nivou?
Potrebno je stalno pratiti potrebe međunarodnih tržišta, čak i ako ste mali region ili opština. Stvarajte privlačne predloge, istražite kome je korisno ono što imate i budite spremni dati i više nego što investitor očekuje. Kreiranje ponude za ovakve projekte je kompleksno i učesnici na svim nivoima trebaju sarađivati kako bi se ovakav projekat realizivao.
- Radite u segmentu vrlo agilnog vođenja projekata i preduzetništva. Kako izgleda jedan tipičan dan? Koji je Vaš opis posla?
Radim kao konsultant i stariji savetnik u segmentu direktnih stranih investicija. Moji klijenti su države, regioni, inovacijski sistemi, industrije i opštine
- Što znači razvoj inovacijskih sastava koji teže povećanju međunarodne konkurentnosti?
Uvek ima ljudi koji su odlučni da nešto promene ili pokušaju promeniti. Inovacijski sastav dozvoljava ljudima da pokušaju i da ne uspeju. Ne postoji garancija za uspeh, ali nema ni alternative ako se ne pokuša
- Koji su Vaši profesionalni planovi za budućnost?
Razvijamo metodu koja će povećati privlačnost Švedske za ulaganja. Povezat ćemo u inovacijski sastav različite organizacije, inkubatore i naučne parkove. I svakako ćemo nastaviti s razvijanjem vrednosti i uslova koji mogu privući još centara za čuvanje podataka u Nordijske zemlje.
- Što možemo očekivati od Vašeg predavanja na Weekend Media Festivalu?
Energiju, neke nove perspektive, humor i interakciju.