Intervjui

Bliskost s potrošačima – najvredniji resurs

Razgovor s povodom: Lejla Dautović Čaić, direktor marketinga Strateškog poslovnog područja Kafa, Atlanic Grupa

Razgovarala: Stana Šehalić

  • Odnedavno ste preuzeli odgovornu funkciju direktora marketinga strateškog poslovnog područja kafa Atlantic Grupe. Kakvi su vaši poslovni planovi?

Atlantic Grupa je vodeći regionalni distributer i lider među proizvođačima robe široke potrošnje u jugoistočnoj Europi i sa svojim kompanijama i brendovima jednako uspešan  poslovni sistem na evropskom Zapadu i Istoku. Osnov naše poslovne strategije je jačanje  sopstvenih brendova i to inovacijama, redizajnom postojećeg portfolija, lansiranjem brojnih novih proizvoda te ekstenzijama postojećih, uz istovremenu strogu kontrolu troškova i pojačanu brigu za profitabilnost kompanije. U 2017. godinu ulazimo kao snažna konsolidovana kompanija s velikim očekivanjima. Inovacija je ključna reč za nas, ne samo kada govorimo o načinu pripreme kafe, već i o konceptu uživanja u njoj. Tako je lansirana i Black’n’Easy – prava tursku kafa koja se priprema na najbrži način, jer tempo vremena u kom živimo, trendovi u proizvodnji i pakovanju sve više vode ka praktičnosti. Novi trendovi i novi načini uživanja u kafi, ali i bliskost sa našim potrošačima nas i dalje inspirišu i vode u svet još interesantnijih inovacija koje će ih sigurno obradovati, jer mi nastavljamo da budemo hrabri I inovativni. Živimo u doba novih  tehnologija i razumljivo je da mnogo ulažemo u kreiranje, komunikaciju i dodatnu vrednost, prilagođenu svakom potrošaču. A šta to podrazumeva, naši potrošači će tek videti.

  • Rad u uspešnoj kompaniji je zadovoljstvo, ali i veliki izazov. Šta je ono što ste zatekli, a šta planirate da inovirate i menjate?

Mi smo veoma flekisibilan sistem, koji se brzo prilagođava signalima sa tržišta, jer  jedini istinski zdrav i održiv način razvoja jeste konstantno nuđenje novih rešenja, kroz ideje i invencije, koje omogućavaju zadovoljenje sve zahtevnijih potreba kupaca u pogledu sofisticiranosti, dizajna i upotrebljivosti proizvoda. To poverenje naših potrošača, što naši rezultati pokazuju, jeste upravo rezultat pažljivog praćenja njihovih želja i očekivanja, ali i naše originalnosti, jer smo kompanija koja ne samo da prati, već i diktira nove trendove. U tom smislu naša konkurentnost je sveobuhvatno i zaokruženo znanje i umeće, podržano, iskustvom, strategijom i proaktivnošću, kako bismo uvek bili korak ispred, tako da ćemo nastojati da zadržimo tu prednost u jakoj tržišnoj utakmici. Imam sreću da radim s izuzetnim saradnicima koje karakteriše entuzijazam, kreativnost i pre svega znanje, što je veliko bogatstvo koje onda donosi i dobre poslovne rezultate. Svaka nova promena unosi novu energiju u tim, jer mi živimo naše brendove i to je ona ključna stvar koja se nikad ne menja.

  • Kako vidite  sektor kafe što se tiče relacija unutar same kompanije i sveukupno – na tržištu Srbije?

SPP Kafa se ističe kao vodeće poslovno područje Atlantic Grupe koje je u 2016. godini sa 20,8 odsto učešća u ukupnim prihodima od prodaje ostvarilo 141.3 miliona evra. Atlantic Grupa se uspešno takmiči u svim segmentima kafe sa izrazito vodećim tržišnim pozicijama na regionalnim tržištima i tako je vodeći proizvođač kafe u regionu u kome dominira potrošnja tradicionalne ili turske kave. Temelji za vodeću poziciju su snažan proizvodni portfolio, regionalni „know-how”, kao i fleksibilna organizacija poslovanja, uz kvalitetan asortiman u kategorijama turske kafe, instant i espresso. Najznačajniji brendovi su Barcaffè, Grand kafa i Bonito. Generalno, uprkos složenoj tržišnoj situaciji, i naglom skoku cena na svetskoj berzi, u prošloj godini smo uspešno zadržali i povećali vodeće tržišno učešće na svim regionalnim tržištima. Trend rasta tradicionalne kafe u Sloveniji koji postoji od početka godine, vođen je pre svega trendom rasta lidera kategorije, brenda Barcaffè.  Barcaffè je krajem godine zabeležio najveći vrednosni tržišni udeo u protekle dve godine od 81%. Tržište tradicionalne kafe u Hrvatskoj se stabilizovalo i Barcaffè beleži rast od 1,1 odsto vrednosnog tržišnog učešća u odnosu na prethodnu godinu. U Bosni i Hercegovini, Grand Gold je povećao volumni i vrednosni tržišni udeo i ostao apsolutni lider sa 18,5% vrednosnog tržišta u poslednjem razdoblju merenja, a Grand Aroma stabilno održava svoj deo kolača. Kao i u prethodnoj godini, u Srbiji segment tradicionalne kafe beleži pad, ali uprkos padajućem trendu kategorije, Grand kafa je na srpskom tržištu završila 2016. godinu sa 52,9% vrednosnog tržišnog učešća u ovoj kategoriji. Grand Gold je uspešno i dalje najprodavaniji proizvod, dok se Bonito zadržao na drugoj poziciji na tržištu Srbije, uz trend najvećeg rasta u celom segmentu tradicionalne kafe iz prethodne godine.

  • Vi ste dosta dugo u Atlantic Grupi. Na čemu ste prethodno bili angažovani?

Po struci sam magistar farmacije i moje prvo zaposlenje bilo je u Istraživanju i razvoju Neva kozmetike, ali sam vrlo brzo od rukovodioca laboratorije prešla na poziciju brend manadžera u okviru programa kozmetike i sa farmaceutskim znanjem zaplivala u marketinške vode. Valjda je to ona suština koja čuči u vama i koju otkrijete kasnije, bez obzira na struku i školovanje, a kod mene je to očigledno bila ta crta kreativnosti i komunikacije.Tako da sam nastavila da se penjem marketinškim lestvicama do pozicije direktora marketinga. U Atlanticu sam devet godina, i od direktora marketinga kozmetike, preko pozicije direktora  marketinga SPP Zdravlje i nega, zatim direktora marketinga SPP Pića, danas sam na poziciji direktora marketinga SPP Kafa, našeg najvećeg biznisa. Mogu da kažem da sam prošla četiri rotacije u Atlantic Grupi, ali sa istim ciljem, da unapredim marketinšku komunikaciju brendova na čijem sam čelu, da iskustveno unesem neke promene i možda doprinesem sagledavanju kategorije iz nekog drugog ugla.

  • Da li je kontinuitet rada u jednoj kompaniji prednost?

Da, u velikom sistemu kakav je Atlantic, jer se prepoznajete po istim korporativnim vrednostima i živite istu korporativnu kulturu, razmenjujete iskustva i rastete zajedno sa kompanijom i profesionalno i lično. Fukusirani ste na svoj posao, i energiju trošite na kreativnost, jer vam je sve ostalo poznato, i način rada i način razmišljanja i kolege sa kojima delite svakodnevnicu, probleme,  ali i poslovne uspehe. Mi kažemo da je Atlantic Grupa inspirativna kompanija ljudi koji posluju i vole da rade u inspirativnom društvu. Otvoren, znatiželjan i ambiciozan, Atlantic svojim postojećim i novim kolegama, partnerima ili investitorima nudi beskrajan okean prilika za rast i razvoj, što je naš moto.

  • Čime se rukovodite u poslu? Šta je vaš poslovni credo?

Svaki posao koji radite, a posebno kad ga radite dugi niz godina, treba voleti da biste ga uspešno radili. A posao nisu samo tablice, izveštaji, marketinše kampanje ili novi proizvodi koje lansirate na tržište. Posao su pre svega kolege i timovi sa kojima radite, delite istu emociju, iste ciljeve, isti enzuzijazam i strast prema poslu. Posao su brendovi koji se ne samo vode, posao su brendovi koji se vole. Tako da mene, s jedne strane, najviše inspirišu divni ljudi sa kojima radim, koji unose ključnu pozitivnu energiju i koji, i onaj manje interesantan deo posla kao sto su “suve” tablice i  brojčani rezultati, pretvaraju u toplu ljudsku priču. S dobrim timom možete sve, stvoriti i realizovati kvalitetne ideje, smišljati inovacije  i plasirati ih na tržište, biti nezadovoljni ukoliko sve ne ide baš onako kako ste zamislili, ali i radovati se svakom poslovnom, ali i životnom uspehu. A s druge strane, kao i svaki pravi marketingaš, najsrećniji ste kad vidite da je vaš potrošač zadovoljan, da prepoznaje stvari koje radite, da voli brendove koje vodite i volite  da vam tu ljubav vraća kroz lojalnost.

  • Nedavno ste se preselili u Beograd. Čime je motivisana promena mesta boravka i kakvi su utisci?

U našoj kompaniji nije ništa neuobičajeno da svoje iskustvo prenesemo na poslovanje nekog drugog Strateškog poslovnog područja u sistemu, jer naša interna organizacija ne poznaje pravna lica i nije ograničena tržištima.  U okviru Strateških poslovnih područja i Poslovnih područja, proizvode se i razvijaju brendovi koji su kroz stalan razvoj novih i inovacije postojećih proizvoda osigurali značajne tržišne pozicije ne samo u regionu, već i na tržištima Evropske unije i ZND-a. Poslovna područja uključuju šest Strateških poslovnih područja – Pića, Kafa, Slatko I slano, Delikatesni namazi, Zdravlje i nega, Sportska i aktivna prehrana, kao i dva Poslovna područja – Dečja hrana i Gourmet. Menjajući strateška poslovna područja, sve su to za mene predstavljala nova iskustva i izazove, jer svaki naš brend ima poseban odnos sa svojim potrošačima i iz te veze se rađaju ideje za različite aktivnosti i projekte. Naravno, bez timskog rada nema uspeha i ja sam zahvalna svojim kolegema na podršci i razumevanju, što je dodatna motivacija, da budemo još bolji kao tim u svakom smislu. A Beograd tek treba da otkrijem u pravom smislu te reči, jer je  mnogo toga što vas vuče da iskusite u kratkom periodu,  to je more novih poznanstava, događaja, pa i promena samog načina života. Nije sve jednostavno, ali je izazovno, uzbudljivo i do sada jako pozitivno.

  • Najzad, nezaobilazno pitanje je osvojeno EFFIE priznanje za kampanju Kafa nove generacije (Grand Black ‘N’ Easy), klijent Grand Prom. Molim vas da prokomentarište značaj ovog prestižnog priznanja koje se prvi put dodeljuje u Srbiji?

U tako velikoj  i značajnoj konkurenciji, mogu sa ponosom da kažem da je Grand kafa bila apsolutni pobednik večeri sa čak dva od ukupno osam dodeljenih priznanja. Srebrna nagrada za Grand Black N’ Easy je dodatna potvrda koliko je velika inovacija koju je ovaj proizvod doneo na tržište, a bronzani Effie koji smo dobili za Grand Gold, u vrlo kompetitivnoj konkurenciji u kategoriji bezalkohonih pića, još su jedna potvrda dugoročne efikasne komunikacije sa našim potrošačima. Posebno nam je drago što su nagrade stigle u godini u kojoj obeležavamo dvadeseti jubilej brenda Grand kafa, kao još jedan dokaz da je SPP Kafa Atlantic Grupe lider u svim oblastima,  kako  po kvalitetu proizvoda, tako i u odnosu prema potrošačima koji su u središtu svega što radimo. Trudimo se da svakodnevno unapređujemo komunikaciju prilagođenu svakom našem potrošaču i  zato smo ponosni što su naše ideje i ove godine naišle na dobar prijem kod potrošača, a zatim se našle i u samom vrhu marketinške struke. Sam Effie kao nagrada doprinosi pravom vrednovanju marketinških kampanja koje nikad ne smeju da budu samo dobra i interesantna kreativa, već da dugoročno stvaraju komunikaciju koja prenosi ključne poruke našim potrošačima I pridonose rastu brendova. To je struka prepoznala, čemu svedoči i više od  četrdeset ovogodišnjih prijava, zbog čega  dva Effija za Grand kafu imaju i dodatnu vrednost i za nas su zlatnog sjaja.

  • Vaša kompanija tradicionalno polaže na kontinuiranu i sveobuhvatnu komunikaciju s kupcima. Čime ćete nas kafopije obradovati u narednom periodu?

Prošla godina bila je značajna  za komunikacijske platforme svih brendova SPP-a Kafa. Na tržištu Hrvatske Barcaffè svoju komunikaciju nastavlja na platformi „Za lepši dan”. Na slovenačkom tržištu Barcaffè je lansirao uspešnu marketinšku kampanju 360 stepeni i nagradnu igru pod nazivom „Okus, ki nagrajuje!”. U Srbiji, Grand Aroma kafa je organizovala Noć Arome, program vernosti koji je svojim jedinstvenim i inovativnim konceptom okupio 18.000 vernih potrošača, kao i brojne druge nagradne akcije. To su samo neki od primere kako SPP kava ulaže u razvoj odnosa s potrošačima kroz nove, digitalne medije i kampanje, putem internet konkursa, YouTube magazina te Facebook i Viber aplikacija. Moderna komunikacijska strategija Grand kafa brendova dovela je i do brojnih priznanja, od kojih se u 2016. godini izdvaja osvojenih čak 7 priznanja udruženja za tržišne komunikacije UEPS- a i  brojna druga priznanja i nagrade, a sada I EFFIE priznanja. Posvećeni smo tome da razumemo naše potrošače, da osetimo ono što vole i da sa njima podelimo taj jedinstveni trenutak uživanja. Ta posebna bliskost sa potrošačima je naš najvredniji resurs i najveći izvor inspiracije u osmišljavanju različitih aktivnosti usmerenih na marketinško-reklamne aktivnosti, ne samo ove, već i svih prethodnih godina, a tako će sigurno biti i ubuduće.