intervju

Marija Matić, Head of VIDA: AKCENAT ĆE SVE VIŠE BITI NA EFIKASNOSTI I MERLJIVOSTI

Razgovarala: Stana Šehalić

Upravo u vreme pandemije korona virusa koja je u velikoj meri poremetila i poslovne i lične planove, nastaju novi projekti koji će budućnost oblikovati na kvalitetan način. Revolucionarni pristup u TV oglašavanju VIDA lansirala je kompanija United Media, a aktivni učesnik i vođa projekta je Marija Matić, Head of VIDA .

Molim vas da nam ukratko predstavite United Media  – šta je njena vizija, misija i cilj?

Imajući u vidu portfolio United Media slobodno možemo reći da je United Media vodeća medijska kompanija u ovom delu Evrope. U ovom trenutku portfolio United Media čini više od 30 televizijskih kanala – 4 televizije sa nacionalnim frekvencijama, zatim specijalizovani – informativni, sportski, dečji, filmski kanali koji program emituju na tržištu od 20 miliona ljudi. Takođe, United Media veoma mnogo ulaže u produkciju sopstvenog sadržaja a važan deo toga je i produkcija visokobudžetnog domaćeg serijskog i filmskog programa. Konstantno unapređujemo naše prisustvo na digitalnim platformama i naši portali su medju najposećenijim u zemljama regiona gde posluju. Cilj United Media je da gledaocima pruži najkvalitetniji mogući sadržaj.

Šta je to što projekat VIDA čini revolucionarnim? I šta je zapravo VIDA?

VIDA odnosno Video Dynamic Advertising je nov način oglašavanja u televizijskom okruženju. VIDA pripada novom, naprednom oglašavanju nazvanom addressable advertising koji označava mogućnost da različita domaćinstva dok gledaju isti televizijski program vide različite reklame. Revolucionarna komponenta čitavog ovog polja advertajzinga je što televiziju sada možemo da posmatramo kao digitalni kanal, odnosno, pored svih prednosti koje ima, sada dobija i mogućnost slične metrike i načina planiranja kao digitalni medij.

U Evropi su ovaj projekat prepoznali kao jedan od tri autentičnih adresabilnih komunikacijskih kanala?

Da, Egta, Evropska agencija koja okuplja televizijske i radio sales kuće istakla je u svom izveštaju VIDA platformu kao jednu od tri prave adresabilne platforme u Evropi. Podatak da smo u društvu sa britanskim SKY Ad Smartom koji je začetnik addressable advertisinga u svetu je ogromna referenca za nas.

Pored toga, zahvaljujući pre svega timu United Clouda koji je radio na tehnološkom razvoju, uspeli smo da omogućimo da na platformi mogu da se emituju adresabilni blokovi za koje ne znamo unapred tačan početak, što je rešenje koje se primenjuje prvi put u svetu. Takođe, uspeli smo da se izborimo, ako tako mogu da kažem, sa velikom specifičnošću našeg tržišta a to je da sada na platformi mogu da se emituju televiijske reklame svih dužina. Da pojasnim, u svetu ovakve platforme zahtevaju standardizovanu dužinu tv reklama npr. 20 sec ili 30 sec. Naša platforma je prilagodjena da emituje reklame bilo koje dužine trajanja što je veliki iskorak u tehnološkom smislu za ovaj način oglašavanja.

Koliko dugo ste radili na kreiranju – od ideje do realizacije?

Oko godinu dana je trajao intenzivan rad na lansiranju projekta. S obzirom da smo počeli od najteže faze projekta, a to je zamena reklamnih blokova u live programu, moram reći da je ovo rekordno kratak rok u kojem smo uradili veliki ambiciozan deo projekta. Ali, ovo je tek prva faza.

VIDA je složen projekat na kojem nastavljamo da radimo istim intenzitetom. U planu je proširenje broja televizija, pokretanje platforme na drugim tržištima regiona i kreiranje novih performansi.

Ko je sve učestvovao u projektu?

Nosilac projekta je United Media a učestvovale su i druge članice United Grupe. Tu bih pre svega istakla United Cloud koji je radio na tehnološkom razvoju inovacije. Pored njih, učestvovali su i timovi iz drugih članica United Grupe koji su eksperti iz različitih oblasti, od tehnologije i programiranja, preko oglašavanja, Data Scienca, pravne regulative, digital marketinga, istraživanja….
Preko 100 članova je brojao tim koji je radio na lansiranju projekta i nastavlja sa daljim radom i razvojem sledećih faza VIDA platforme.

Koliko vas je situacija sa korona virusom usporila, zabrinula ili možda uplašila – kad je ovaj projekat u pitanju i uopšte?

Mi smo jedan od onih servisa kojima korona nije odmogla. Tokom lock down-a intenzivno smo radili na testiranju, veoma lako se prilagodili remote radu i uspeli da tokom tog perioda završimo ogroman deo posla.

Često kažem, da će ovo verovatno kada sve ovo prođe, biti jedan od onih dobrih Case Study kako lansirati inovaciju u ovako neizvesno vreme.

Što se tiče projekta, toliko čvrsto verujem da je ovo prava budućnost oglašavanja da čak ni ovako izazovno vreme nije promenilo moje mišljenje. Najveći izazov imamo u tome što i pored velikog interesovanja klijenata, često se dešava da se zbog cele situacije sa koronom, zaustave kampanje ili se pomere za neki naredni period.

Mi se trudimo da ovaj period iskoristimo da predstavimo inovaciju što većem broju oglašivača. Za sada sve dobro ide i vrlo smo zadovoljni. Nailazimo zaista na izuzetno lepe komentare i radost svih na tržištu da u ovim teškim vremenima, na našem tržištu se dešava ovako značajna inovacija.

Kakva su vaša lična očekivanja u vezi sa VIDOM?

Veoma velika. VIDA platformu vidim kao pravi iskorak u advance advertising na ovim prostorima. Spajamo televizijsko i digitalno oglašavanje u svim njihovim prednostima. Upravo pandemija i sve što se sada dešava u svetu pokazala je da su svi digitalni servisi pobednici. A sa druge strane i televizija kojoj je u svetu tokom lock down-a porasla gledanost pokazala je svoju otpornost i da može da uspe i u budućnosti. S obzirom da VIDA kombinuje najbolje i od televizije i digitala zaista smatram da je velika perspektiva ove platforme. I ono što je najznačajnije, već sada znamo koji su to sledeći koraci u razvoju i kako sve možemo da nadogradimo platformu.

S obzirom da ste prethodno radili na drugim poslovima, da li je rad na projektu VIDA privremen angažman ili prirodan razvojni put u vašoj karijeri?

Čini mi se da je VIDA platforma nastavak svega što sam svih ovih godina radila. U ovom projektu su se objedinila sva iskustva i znanja koja sam stekla i tokom 20 godina rada u advertajzing industriji ali i tokom perioda obrazovanja i rada u drugim industrijama. Ali, u suštini, ja sam i dalje u istoj oblasti rada, mediji se konstantno menjaju pa je ovo samo posledica pomeranja čitave naše industrije.

Kako gledate na stanje u našoj industriji u kontekstu aktuelne situacije i, s obzirom da je sada izvesno da će potrajati, kakva su vam očekivanja u pogledu budućnosti ?

Ne samo naš već ceo svetski advertising stigao je do tačke neophodnog disruption-a. Disruption industrije o kojem smo mnogo pričali se zapravo sa koronom završava. U ovom trenutku deluje da će veliki sistemi oslonjeni na tehnologiju bolje proći u ovoj krizi. Videćemo. Pratim sve što se dešava u svetu i nema razlike u problemima koji nam se dešavaju.

New normal će sigurno ostati u nekoj meri prisutan i kada se cela situacija smiri.

Moje očekivanje je da će se stara filozofija oglašavanja dosta promeniti, da će akcenat na efikasnosti i merljivosti biti još veći. Očekujem rast personalizovanog oglašavanja a za kreativnu industriju će biti najveći izazovi sa kojim relevantnim porukama i temama da pristupe potrošačima. Emocije i strahovi koje je donela korona kod ljudi biće veliki izazov za kreiranje novih poruka.

Svet će se kretati ka daljoj digitalizaciji.

Prilagođavanje poslovanja korona virusu biće još dosta dugo naša budućnost? Da li je prilagođavanje neophodno samo u smislu organizacionih postulata ili je promena kompletnog poslovnog koncepta imperativ?

Neophodno je u svakom smislu. Možda je sada sve ubrzano pa nam deluje nešto drugačije. Ali svi smo u proteklih deset godina svedoci veoma velikih promena. Sada samo posmatramo rezultate IV tehnološke revolucije. Pre svega, lideri će moraće da transformišu i organizaciju i usluge da bi išli u susret potrebama brendova u new normal svetu. Mislim da je korona celu civilizaciju pomerila na nov nivo i da bez obzira kada se završi pandemija, zaista ništa više neće biti isto. Novi biznis modeli će tek nastajati.

Kako biste opisali Mariju Matić lično? Planovi, očekivanja, želje…?

Što se tiče planova i želja, verovatno kao i većina, da ponovo dobijemo deo one stare normalnosti i da cela ova pandemija prođe što je moguće pre.

Podelite tekst!