Razgovarala: Stana Šehalić
Komunikacijska agencija za sve koji žele bolje društvo
Vaša fondacija je prvi put aplicirala na UEPS-ovom konkursu. Da, za početak, predstavite fondaciju – njenu misiju i ciljeve.
Fondaciju za nove komunikacije Dokukino osnovali smo 2011. u Beogradu. Kao mladi komunikacijski profesionalci – rediteljke, dizajneri, programerke, menadžerke za odnose s javnošću, eksperti za društvene komunikacije – verovali smo da baviti se komunikacijom podrazumeva, zapravo, aktivno raditi na promeni društva u zemljama u kojima delujemo. Mi, naime, snažno verujemo u ovaj naš region, sa svim njegovim manama i vrlinama, i uvereni smo da on tek treba da ostvari svoj puni potencijal; to je, ujedno, i vizija našeg glavnog programa pod imenom Propulsion (Pogon).
Kako ovo ni iz daleka ne možemo da ostvarimo sami, Fondaciju smo profilisali kao pouzdanu full service komunikacijsku agenciju za specifične klijente iz Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine i s Kosova, sve one koji žele bolje društvo. To su vodeće kompanije u regiji, domaće i međunarodne organizacije i vlade. Mi smo zaista uvereni da komunikacija ima moć da menja svet. U to veruju i naši partneri.
Naš ponos i svrha su uzbudljive dvosmerne kampanje koje razvijamo za kompanije, poslovne lidere našeg regiona. Kroz njih dolazimo do inovacija u oblastima kulture, umetnosti, obrazovanja, IT-a, preduzetništva, aktivizma. Za šest godina rada Fondacije, stotine mladih ljudi s idejama dobilo je inspiraciju i ohrabrenje da sednu za volan sopstvenih života, znanje i mentorstvo da se usude da dodaju gas. Svi oni su u ovaj proces ulazili s velikom željom i puno straha, ali su, povezujući se s drugima sličnima sebi, uspeli da svoje zamisli pretvore u ostvarive projekte. Naši korporativni partneri ovaj razvoj podržavaju sa preko 600.000 evra.
Fondacija takođe direktno angažuje skoro 200 mladih frilensera godišnje na različitim komunikacijskim poduhvatima širom regije, jer ovoliko posla koliko smo sebi zadali mi koji sedimo u kancelarijama Dokukina sami ne možemo da isporučimo. Osim toga, mnoge prepreke regionalnom povezivanju ljudi i ideja uklonjene su zahvaljujući našem delovanju, ispisujući tako neka nova poglavlja zajedničke sadašnjosti i budućnosti. Hiljade ljudi uključilo se u važne društvene procese, a naših oko 250 kampanja imalo je doseg koji se meri desetinama miliona.
Kako je došlo do saradnje sa Erste Bankom?
Premotajmo film unazad, pre nego što je ovo što danas zovemo Fondacijom Dokukino uopšte postojalo.
Tu je nas nekoliko, na završnim godinama studija režije, dizajna, programiranja, s velikom željom da veštinama sa faksa, kreativnošću i upornošću nekako aktivno doprinesemo društvu u Srbiji. Erste Banka, zajedno sa Trag fondacijom, te 2010. godine ulazi u treću godinu nagrađivanog programa Centrifuga kojim podržava kulturne akcije širom Srbije.
Prijavljujemo se kao neformalna grupa „Čuj, vidi, pokreni“, i Erste nam dodeljuje 3.000 evra. Mi sa mladim genijalcima iz Prve kragujevačke gimnazije stvaramo viralni YouTube video „Onoga mi krsta“, kritiku toga što je novac potrošen na podizanje ogromnog krsta u gradu koji nema koncertnu dvoranu, zatvorene bazene ili sigurnu kuću. Nakon stotina medijskih napisa, pohvala, kritika i desetina hiljada pregleda videa, Kragujevac dobija najveći sinepleks bioskop južno od Beograda, grade se ozbiljni zatvoreni bazeni, a mi shvatamo da u rukama imamo znanje i ideje koje su mnogo veće od nas – odlučujemo da pokrenemo Dokukino.
A sada premotajmo na 2014. godinu: nakon sedam godina Centrifuge i Kluba Superste, Erste Banka traži kreativnog partnera s kojim će redizajnirati program i prilagoditi ga digitalnom dobu. Zajedno s Vibe Networksom, Fondacija Dokukino dobija ovaj posao. Na sjajnim osnovama koje su postavile Erste Banka i Trag fondacija, zajedno stvaramo potpuno novu platformu Superste.net.
Želeli smo da to što je Banka imala vere u nas u najosetljivijem momentu i pomogla nam da dođemo dovde gde smo sada postane sistematičan, predvidljiv i izuzetno vidljiv program koji će i druge mlade ljude pogoniti napred, koji će im inspiracijom, znanjem, mentorstvom i novcem sistemski omogućiti da jednostavno – uspeju. U vremenu kad izgleda da su se svi i sve urotili da te sapletu, ovo je verovatno nešto najvrednije što iko može uraditi za mladu osobu s idejom u Srbiji.
Ka inovacijskom fondu za regionalne lidere
Kako se rodila ideja da vašu saradnju proverite kroz UEPS-ov konkurs na kom tradicionalno apliciraju profesionalne agencije?
Najjednostavnije je reći da mi i jesmo agencija; retka zverka među agencijama, doduše, registrovani kao fondacija u četiri zemlje, sa jasnom društvenom misijom. Ali naše su usluge agencijske, radimo kao agencija, organizovani smo kao agencija. Danas imamo tri produkcijska centra, u Beogradu, Sarajevu i Podgorici, i razgranate operacije na Kosovu. Preko 30 ljudi svakodnevno dizajnira, piše, proizvodi nagrađivane mobilne i web aplikacije, stvara vrhunski video, animirani i televizijski sadržaj, vodi kampanje na svim relevantnim društvenim platformama, povezujući sve ove proizvode u jedinstvena komunikacijska i inovacijska rešenja za oko 60 klijenata godišnje.
To su, pre svega, vodeće društvenoodgovorne korporacije u regiji poput Erste Banke u Srbiji i Crnoj Gori, Microsofta, Sparkasse banke, Hemofarma, Coca Cole Hellenic i drugih. Naši partneri su takođe i privredne komore, univerziteti, agencije UN sistema na sva četiri tržišta, misije OEBS-a, regionalne kancelarije Evropske unije i Saveta Evrope, ambasade, ministarstva.
Sarađujemo s vodećim agencijama na tržištu, kao što su Olaf&McAteer, SVA i Executive Group, pružajući zajedničkim klijentima inovativnu, integrisanu uslugu na širem tržištu.
U periodu razvoja Fondacije kada je naš fokus na saradnji s biznis liderima regije s kojima stvaramo programe koji menjaju društvo, jedino logično nam je bilo da svoje ideje stavimo rame uz rame s kolegama iz agencija na najstarijem i najuglednijem konkursu te vrste u zemlji i vidimo gde, zapravo, stojimo.
Zadovoljan sam.
I sam projekat je baziran na konkursu na kom mladi prijavljuju isključivo nerealizovane, inovativne projektne ideje iz oblasti kulture, umetnosti i obrazovanja. Kakav je bio odziv i kako ste vrednovali projekte?
Nova donatorska platforma Erste Banke Srbija Superste.net pokrenuta je 2015, nakon decenije uspešnih filantropskih programa Banke, čime je program postao modernizovan, digitalizovan i još transparentniji. Program je namenjen mladim pojedincima i grupama (od 16 do 35 godina) koji u okviru godišnjeg ciklusa na dva otvorena konkursa prijavljuju isključivo nerealizovane, inovativne projektne ideje iz oblasti kulture, umetnosti i obrazovanja.
Nakon online prijave, učesnici prolaze kroz seriju edukacijskih treninga, radionica, webinara, mentorskih sesija 1-na-1 i stiču različita praktična znanja. Postupnom eliminacijom kroz javno glasanje na platformi i društvenim mrežama, ali i odlukom žirija, biraju se pobednici.
Za dve godine redizajniranog programa, preko 350 inovativnih projekata prijavljeno je na konkurs. Kroz potprograme Klub Superste 2015 i Centrifugu 2016 podržano je ukupno 22 projekta i dodeljeno 7.200.000 dinara. Svi učesnici pokreću svoje naloge na društvenim mrežama kao deo takmičenja, te su uz prateću kampanju do sada ukupni rezultati skoro 200.000 lajkova na Facebooku, 20.000 pratilaca na Twitteru, milion i po poseta sajtu i skoro 300.000 registrovanih korisnika na platformi.
Planovi Fondacije za 2017?
Naš osnovni program Propulsion unutar koga radimo s kompanijama na ulaganju u zajednicu sada je već toliko veliki i važan da čini bit Fondacije.
Zato sam u prilici da prvi put javno najavim da će Fondacija za nove komunikacije Dokukino na proleće postati Propulsion Fund, inovacijski fond za regionalne lidere, osnovan u bliskom partnerstvu s vodećim kompanijama u regiji. Okosnicu delovanja Fonda činiće programi koji ideje u različitim oblastima pretvaraju u prototipe i to povezuju sa inovacijom u poslovanju naših korporativnih partnera.
Naši partneri, kompanije sa četiri tržišta regiona, uložiće više od 400.000 evra širom regije kroz programe Fonda u prvoj godini, s ambicijom da ta suma za pet godina dostigne godišnji
iznos od dva miliona evra. Delujući u oblastima kojima najviše treba podsticaja, mi kao Fond zajedno s partnerima na taj način stvarno menjamo izgled regiona i činimo ga liderom u inovaciji.
Očekuje nas lansiranje bar pet novih programa davanja, Superste.net ima ozbiljne regionalne i evropske ambicije, a ove godine će Fond po prvi put pokrenuti i probne aktivnosti u Austriji, Albaniji, Hrvatskoj i Makedoniji.
Vidimo sebe u prvom talasu novog razvoja regiona, na čijem su čelu kompanije koje su razumele da jedino ulaganjem u zajednicu i sam biznis može održivo i stabilno da napreduje. Naši su planovi vrlo ambiciozni, i kao i obično – veći od nas. Jedino se tako raste.
Molim Vas da na kraju ocenite ovogodišnji UEPS konkurs zaključno sa svečanom dodelom priznanja.
UEPS priznanja već godinama predstavljaju jedno od najinspirativnijih podsticaja za sve agencije i pojedince, iskusne u oblasti komunikacija, da rade još bolje i uspešnije i podižu lestvicu kvaliteta i profesionalnosti na viši nivo.
Priznanje koje je dodeljeno nama vidimo kao znak da UEPS s još većom pažnjom prepoznaje i bira baš agencije, kampanje i kompanije koje su usmerene na društvo i pozitivne promene u njemu. Sam proces i dodela UEPS priznanja ove godine bio je izvan svih očekivanja; topla, a gala atmosfera, prijateljski, a svečan događaj.
Uživali smo!