Razgovarala: Stana Šehalić
Sadržaj menja paradigmu komunikacione industrije
Iako Homepage prepoznaju kao agenciju koja se prevashodno bavi digitalnim komunikacijama, vi ste priznanje dobili u kategoriji outdoor za projekat MojaSrbija, koji ste radili za klijenta Turistička organizacija Srbije. To, pretpostavljam, znači afirmaciju i drugih vidova komunikacije koje koristi vaša agencija?
Miloje Sekulić: Mislim, a praksa prvenstveno u svetu pa onda i kod nas to potvrđuje, da je podela na „digitalni“ i „tradicionalni“ marketing potpuno veštačka. Postoji samo marketing, nauka i struka podrške poslovanju. Neophodno je i svrsishodno da se agencije specijalizuju, što je posledica neprekidnih tehnoloških promena i inovacija kojima smo izloženi.
Konkretno, Homepage je agencija za kreativnu primenu digitalnih tehnologija u marketingu, a rad za koji smo nagrađeni „SMDOOH – inovacija u kampanji #MojaSrbija“ je upravo to. Žiri je prepoznao da je u pitanju kreativna primena bilborda koji na sebi imaju instalirane LED displeje i nagradio nas je u OOH kategoriji. Dobili smo srebrno priznanje (drugu nagradu), ali kako zlatna (tj.prva) nagrada nije dodeljena sa pravom se može reći da su sadržaji koje su kreirali korisnici društvenih mreža, (popularni UGC – Users Generated Content) nešto najbolje što se pojavilo na bilbordima u Srbiji u 2016. godini. Ovo je veoma značajno jer potpuno menja paradigmu naše industrije u fokus stavljajući ljude, a ne kompanije i brendove, kao kreatore promotivnih sadržaja. Verujem da kolege iz tradicionalnih agencija već prepoznaju ovu činjenicu i da će nam se obratiti za saradnju.
Tokom ove kampanje primenili smo našu „SMDOOH – social media digital out of home“ tehnologiju kojom se LED bilbordi povezuju sa društvenim mrežama Instagram i Twitter, odakle su objave, generisane od strane korisnika ovih društvenih mreža, posle moderacije i automatskog brendiranja u unikatni dizajn kampanje #MojaSrbija, objavljivane na LED bilbordima širom Beograda kroz multiVISION mrežu. Kako bi se efekat kampanje pojačao iste objave pojavljivale su se i u gradovima širom naše zemlje, putem „LED mreže Srbije“,čime se dodatno podigla vidljivost našeg rada na društvenim mrežama, integrišući se sa OOH medijem.
Ka podizanju vidljivosti Srbije kao turističke desttinacije
Koliko je značaj digitalnih komunikacijonih kanala u promociji turizma u Srbiji i turističkih potencijala Srbije u inostranstvu?
Sandra Vlatković: U vremenu drastičnih i veoma brzih promena i napretka komunikacijskih tehnologija i sve veće umreženost i povezanosti svih oblasti rada i delovanja savremenog društva, digitalni komunikacijski kanali doneli su nam nemerljivo značajan doprinos u podizanju vidljivosti Srbije kao turističke destinacije. Ovo se odnosi i na domaće i na inostrane goste.
Nakon dužeg vremena TOS je sproveo i istraživanje stavova i ponašanja inostranih gostiju koji biraju Srbiju za svoj odmor. Prema prvim podacima interesantna je činjenica da kao izvore informisanja o domaćim destinacijama strani turisti najčešće koriste internet sajtove (64 %). Od onih koji su naveli da su kao izvor o turističkoj destinaciji koristili sajtove izdvajaju se: booking.com, Google, Wikipedia, www.tripadvisor.com, www.lonelyplanet.com, društvene mreže (Facebook i Instagram), kao I sajtovi TOS-a I lokalnih turističkih destinacija.
Upravo ovi rezultati su nas učvrstili u ideji da fokus svojih aktivnosti stavimo upravo na kreiranje i sprovođenje kampanja e-marketinga i ostalih digitalnih aktivacija, uz veoma jako prisustvo na društvenim mrežama, kao generatorima značajnog broja turista.
Nagrada koju je agencija dobila za kompanju #MojaSrbije predstavlja nagradu za tehnološko unapređenje. Da li je bilo teško odlučiti se na takav korak?
Sandra Vlatković: U savremenom dobu sve ubrzanijeg razvoja tehnologija, koje iziskuju veoma promptno prilagođavanje svih učesnika u kreiranju strategija marketing komunikacija, bilo je nužno sagledati prednosti koje digitalni komunikacijski kanali nude. Iako spolja gledano, Turistička organizacija Srbije može delovati kao troma državna institucija, ona prati trendove u komunikacijama, pa čak i postavlja nove ciljeve privatnom sektoru svojim aktivnostima i akcijama na polju korišćenja najmodernijih marketinških alata.
Nagrada koju je UEPS dodelio kampanji #MojaSrbija najbolje pokazuje koliko smo kao organizacija posvećeni kontinuiranom razvoju komunikacija, ali i smeli i kreativni u iznalaženju inovativnih načina u korišćenju dostupnih ili sasvim novih alata koji obogaćuju naše prisustvo u digitalnom svetu ali i offline.
Stalne su samo promene
Bili ste veoma aktivni tokom minule godine koja nije bila nimalo laka za razvoj poslovanja. Kada sumirate pluseve i minuse, kakva je konačna ocena iz ugla vaše agencije?
Miloje Sekulić: Svaka godina koju završimo sa profitom, osnaženim timom, zadovoljnim klijentima i nagradama za nas je uspešna. Takva je bila 2016. godina i ne mogu, a da ne budem zadovoljan postignutim.
Šta je po vama najvrednije što ste uradili – ako se uopšte može izdvojiti jedan projekat?
Miloje Sekulić: Stalne promene su lepota i pakao našeg posla. U našoj agenciji, obzirom da poslujemo na „dva fronta“ – u Novom Sadu i Beogradu, jedan deo komunikacije odvija se kroz nekoliko zatvorenih Fejsbuk grupa, koje su, radi lakšeg praćenja i bolje informisanosti, podeljene tematski. Svakoga dana u njima osvane bar desetak objava (linkova) kojima upućujemo jedni druge na nešto novo i zanimljivo. 2016. je ustoličila 360 video i VR, pa bih,ako već moram da biram, istakao“#JustOut #Manasija2015 – 360 Video“, koji je premijerno prikazan na „Technology for marketing“ sajmu tehnoloških inovacija u našoj industriji jesenas u Londonu.
Gde je internet marketing na marketinškoj mapi Srbije, u poređenju sa ostatkom sveta?
Miloje Sekulić: Kada Vam kažem da su građani Srbije na internetu i da im je internet, putem moćnih gadgeta, deo svakodnevnog života i medij koji sve masovnije koriste, nisam Vam rekao ništa novo. „Ali nisu svi u Srbiji na internetu!“ rečenica je koju slušam od 2000. godine od kada, na različite načine – kao novinar, developer, PR i sada preduzetnik, živim od njega. Svoj stav ću da pojačam još nepopularnijom konstatacijom – na internetu su oni ljudi koji nas najviše interesuju, koji imaju potrebu, ali i novac, za većinu roba i usluga koje su na neki način predmet našeg rada.
Marketinška industrija, ali i vlasnici i menadžeri kompanija, treba da se presaberu i shvate da se radi o jedinom komunikacionom kanalu koji nam, sem što je dvosmeran čime daje šansu za direktan kontakt sa kupcima, omogućava merenje efekata u realnom vremenu, kao i prodaju. O ovome će se detaljno govoriti na Webiz edukaciji iz poslovne primene interneta krajem marta u Zrenjaninu.
Podržali ste svečanu dodelu UEPS-ovih priznanja svojom “viteškom” postavkom i promocjijom na društvenim mrežama – kao jedan od Prijatelja događaja. Šta je bio vaš motiv da se uključite kao podrška?
Miloje Sekulić: Kada su prvog Evropljanina koji se popeo na Mont Everest pitali zašto je to uradio rekao je: „Zato što postoji“. Podržali smo UEPS zato što postoji, i tendencijozno afirmiše i promoviše našu struku. Odraz viteštva je da na takmičenjima pobede oni koji su, po mišljenju aktuelnog žirija, u tom trenutku najbolji ili svoj rad umeju najbolje da predstave.
Vaša ocena inovacija u Udruženju?
Miloje Sekulić: Biću zadovoljan kada svoje poslovne obaveze budem planirao prema edukaciji UEPS-a, a privatne prema networking događajima, odnosno kada oni postanu nezaobilazni task u mom kalendaru.